Resepi Udang tempura...

Posted by Quezen | Posted in | Posted on Tuesday, March 02, 2010

0



Salam alaik...

Haa,,ni la resepi yang aku pernah kata kan dalam entri sebelum ini..hikhik..
Nk buat die simple je..Sebenarnya,aku tak pernah makan udang tempura yang style jepun tu..so terasa la jgk nk test kan..tapi mane nak dapat kt mesir ni?? haha..kne la buat sendiri..

Mula-mula tengok kat internet..haih..belit2 gak nak buat..maklum la..aku bukannye chef pro yang keje kt hotel..tapi tengok gambaq2 macam udang goreng tepung. Same ke? ntah la labu..

Maka,sempena hari lahir yang spesel tu,aku pun uji la resepi ni..main bantai je ape yang ade kat dapur tu..haha..akhirnye,jadi la gak udang tempura! walaupun tak tau macam mane rase die yang sebenarkan..so sape2 yang test resepi aku ni..jangan la ingat ni udang tempura yang jepun nye tu..resepi aku,suka ati aku la nk kasi name ape! hahaha~ at least, aku berjaya buat ala2 udang goreng tepung macam kat warong2 makan dekat ngan umah aku kt AU3 tu kn? hihi..selamat mencuba!


Udang Tempura Shazwan


Bahan-bahan:

Udang (aku gune 10 ekor je)
Tepung gandum -- 3 sudu besar cukup kot
telur -- 1 biji
Baking powder -- 3 sudu kecik
garam -- 2 cubit
air -- sikit je
pelembut roti -- setengah sudu kecik (haha..ni pandai2 je aku letak)
minyak utk menggoreng

Cara-cara:

1. Bersihkan udang..buang kulit, kepala dan kaki..jangan buang ekor ye..
2. Campurkan bahan2 lain..kacau sehingga rata..pastikan mixture tu tak terlalu pekat atau cair..
3. lumurkan udang tu dengan mixture tadi..kemudian goreng sehingga warna dia keemas-emasan...siap!

p/s: kalau nk smart,lumurkan badan udang tu je..tinggalkan ekor die..

Comments (0)